Etikečių dekoravimo galimybės

2021 03 02

Parengė Žilvinas Salatka
Produkto specialistas

Klientai spaustuvėms kelia vis aukštesnius reikalavimus ir į etikečių dizainus įtraukia įvairius dekoro elementus tam, kad etiketės išsiskirtų ir suteiktų prekei didesnę vertę. Jei seniau užtekdavo 4 spalvų spausdinimo įrenginio, šiais laikais prireikia 8–9, o kartais ir dar daugiau spalvų.

Šiandien populiariausia

Turbūt daugeliui yra žinoma, kad vos su keturiomis spalvomis (Cyan, Magenta, Yellow ir Black) galima atspausdinti fotografinius vaizdus. Su šiomis pagrindinėmis spalvomis veikia buitiniai lazeriniai ir rašaliniai spausdintuvai. Iš šių spalvų, tinkamai jas sumaišius ir užnešus ant balto paviršiaus galima išgauti kitas spalvas, bet ne visas. Dažnai konkrečią spalvą reikia paruošti atskirai.

Metalinės aukso ir sidabro spalvos UV fleksografijoje apskritai neišgaunamos dažais, o pernešamos nuo folijų. (Dažais galima išgauti tik panašų į auksą ar sidabrą vaizdą.) Toks dekoravimo būdas vadinamas folijavimu. Folijavimas naudojamas ir tada, kai etiketėje turi būti matomas holografinis efektas.

Lakai yra dar vienas dekoro elementas. Jų yra įvairių: matinis ir blizgus lakas yra populiariausi, tačiau dar yra šviesą laužiantys interferenciniai lakai, lakai, suteikiantys paviršiui švelnumą (Soft Touch) ir šiurkštumą (Sand Touch), lakai, suteikiantys paviršiui iškilumą, ir lakai, suteikiantys paviršiui didesnę apsaugą.

Pati etiketės medžiaga taip pat yra dekoro elementas. Tik įsivaizduokite etiketę, pagamintą iš sendinto „vyninio“ popieriaus, užklijuotą ant vyno butelio. Ji suteikia vynui taurumo, brandumo ir prabangos. Arba popieriai, pagaminti iš žolelių. Ne visai balti, ne visai lygūs, su inkliuzais. Jie suteikia produktams natūralumo ir ekologiškumo įvaizdį.

Dar vienas dekoro elementas yra reljefas. Iškilūs arba įspausti ženklai etiketėje – jie suteikia įdomumo, prabangos ir autentiškumo.

Atskira dekoruotų etikečių grupė yra labai skaidrios etiketės. Jų medžiaga tokia skaidri, kad praktiškai susilieja su daikto paviršiumi. Pvz., tokia etiketė, užklijuota ant tamsaus stiklo butelio, sukuria vaizdą, kad atspaudai yra atspausti tiesiai ant butelio.

Klasika išlieka „ant bangos“

Išvardinus dekoro elementus, turėčiau paminėti ir technologijas, remiantis kuriomis padaromi tokie dekoro elementai. Tai būtų:

– folijavimas (karštu arba šaltu būdais);
– kongrevas arba reljefavimas (presavimo būdu);
– šilkografija (storo dažų arba lako sluoksnio užtepimas per šilką);
– laminavimas (kai ant vienos medžiagos priklijuojamas kitos medžiagos sluoksnis).

O kur dar spausdinimas ant klijų, spausdinimas ant skaidrių medžiagų reverso būdu, „Cast & Cure“ technologija kuria išgaunami holografiniai ir kitokie efektai.

Auksavimas ir sidabravimas šiais laikais yra įprastas dalykas. Tai klasika, kuri niekada nemirs. Gražu ir solidu. O šiuo metu populiarėja ir folijavimas vario spalva. Tai išskirtinumas.

 

Tvarumas etikečių dekoravime

Tvarumas irgi yra prabanga. Tvarios medžiagos yra brangios medžiagos. Elementarus pavyzdys – jau minėtos skaidrios alaus etiketės. Tai, kad etiketes galima nuplauti, o butelius panaudoti daug kartų – sumažina taršą ir stiklo žaliavų sunaudojimą.

Kitas pavyzdys – etiketės iš specialių popierių. Tai popieriai, pagaminti iš produktų, kurie kituose procesuose vertinami yra atliekos. Pvz., spaudžiant aliejų iš alyvuogių, lieka išspaudos. Paprastai išspaudos yra išmetamos. Bet ne mūsų atveju. Iš tų išspaudų gaminamas įdomios struktūros ir išvaizdos, gelsvas, su intarpais dekoratyvinis popierius. Tokio popieriaus etiketės pirmiausia puikiai papuoštų aliejaus butelius, bet puikiai tinka ir kitiems produktams ženklinti, pvz., muilui, kosmetikai, kai kuriems maisto produktams.

Tvarumas yra susijęs ir su energijos bei žaliavų sąnaudomis, tiksliau – su sąnaudų mažinimu. Ar jūs žinote, kad net populiariausias pusiau blizgus popierius dėl šių dienų technologijų gaminamas sumažintomis energijos ir vandens sąnaudomis? O kur dar plonesni popieriai. Jų gamybai panaudojama mažiau medienos. Tai – mažiau nukertamų medžių.

Dekoravimas turi tikslą

Rinkos lyderiai naudojasi visais išvardintais dekoravimo elementais. Taip jie apsaugo savo produktus nuo galimo padirbinėjimo. Neretai etiketėse panaudojamas visas elementų kompleksas. Žinoma, protingiausi klientai siekia ne vieno, o dviejų ar net keleto tikslų iš karto. Pavyzdžiui, kad etiketės būtų prabangios ir kad būtų ekologiškesnės. Jos padeda pasiekti tokius tikslus: prekė išsiskiria solidžia išvaizda, vizualiai pagrindžiama gaminio vertė, padeda didinti pardavimus, ir tuo pačiu pats ženklinimo būdas yra ekologiškas, bei taupomi kaštai. Visumoje – stiprėja lojalumas prekiniam ženklui.

Kas suteiktų išskirtinumo šiandien?

Vieno recepto visiems prekių ženklams nėra ir negali būti. Renkantis tinkamą ženklinimą, tinkamą dizainą ir dizaino dekoro elementus, reikia žiūrėti pro savo produkto prizmę. Paklauskite savęs: gal  produktui reikia labai ryškios etiketės, o gal atvirkščiai natūralios minimalistinės etiketės iš perdirbtų žaliavų. Gal reikia etiketės, kurios medžiaga būtų sintetinė, atspari aplinkos poveikiui ir laikui? O gal reikia nuplaunamos, nuimamos arba net etiketės, ištirpstančios vandenyje?

Manyčiau, kad iš dekoro elementų šiai dienai lieka nepakankamai atskleistos lakų panaudojimo galimybės. Populiarūs tik blizgūs ir matiniai lakai. O mes galim pasiūlyti ir kitokių lakų –  pvz. termochrominį laką, kuris įgauna spalvą prie tam tikros temperatūros. O gal Jums verta išsiskirti etiketėmis su aksominiu ir švelniu palietus „Soft Touch“ laku? Arba priešingai – šiurkščiu smėlio struktūros lakavimu „Sand Touch“? Turiu paminėti ir lakus, kurie skleidžia specifinius kvapus. Gal būt lytėjimas ir uoslė nėra pagrindiniai žmonių jutimo būdai, tačiau neabejotina, kad šie pojūčiai sustiprina įspūdį ir išlieka atmintyje ilgiau nei vien vaizdas.

Dar – hologramos. Gal Jūs norite, kad etiketė būtų išskirtinė, sunkiai padirbama ir nukopijuojama. Įdėkit holograminį efektą.

Mes, pakuočių ekspertai, esame pasiruošę pasidalinti savo žiniomis su bendrovėmis, kurios siekia ne tik išskirtinumo, bet ir pasiryžusios investuoti į tvarumą. Tokia partnerystė ir mums patiems atveria galimybes gilintis į naujoves, ir rasti dar efektyvesnius sprendimus.